Friday, May 23, 2008

Pendapat aku dan SMKDAS

Menjadi seorang pelajar dari sekolah yang bermasalah bukanlah suatu yang kita inginkan. Mungkin kita tak sedar, sebenarnya, itulah kelebihan buat diri kita. Sebagai seorang yang hampir mencapai cita-cita menjadi seorang guru, yang dulunya belajar dari SMKDAS, aku rasa, aku bertuah berada di sekolah ini. Yelah….dari sekolah dato ahmad said, orang duk kutuk je……tapi hakikatnya……kelebihan untuk kita buktikan, walaupun dari sekolah biasa, yang mungkin bermasalah, kita jugak boleh archive the target in life!!!!yang penting ade keinginan. Seriously……bukan bermakna kita biasa-biasa aje, tapi tak leh berjaya…….itu sebenarnya…..

Apabila kaki menginjak ke Kolej Matrikulasi Perlis, pertama kali masuk ke asrama, perasaan ‘homesick’ bukanlah asing bagi mereka yang masuk hostel pertama kali. Dan di situ lah, pengalaman masuk ke asrama yang aku rasa, “nice experience for those who first time enter the hostel”. Tak seteruk mana, sebab tiada istilah senior pun. Itu di matrikulasi. Lain pulak ceritanya tentang kawan-kawan. Satu bilik dengan aku, semuanya dari mereka yang memang berasrama penuh. Dan kebanyakan dari Sains Fizikal kat KMP dulu, dari MRSM Beseri. Wah….masuk kuliah pertama, masing-masing dah ada kawan-kawan sendiri, klik sendiri, maklumlah dah kenal…tapi aku????survive beb….kene la cari kawan baru…..kenal dengan diorang semua yang baru nak dikenali, dan segala macam cerita dari kisah diorang dari situ....kerdil gila rasa, dah la takde member, lps tu plak terpk2 budak2 ni semua pandai2 ni.....malu pun de.......(tapi masa tu nasib la aku pk gak, eleh....aku pun boleh belajar gak......lps matriks pun ok pe, sama jugak dengan diorang.......)itu tak termasuk diorang yang dari sek sains….pun ramai jugak. Aku pun tak paham, may be rezeki diorang, dah ditempatkan sekali…advantage untuk diorang, kawan ramai….tapi tak ramai jugak yang berjaya masuk ke u dengan coz yang diinginkan….may be diorang lupa, berada di matrikulasi bukan sekadar untuk bercinta, tapi juga untuk belajar….sebelah kaki dah masuk u orang kata…bukan itu yang aku nak tekan kan kat sini……aku rasa, aku tak terdedah sangat tentang matrikulasi dulu, betul la kata sape ntah yang aku baca dalam blog ni, takde pendedahan dari senior…so at least kalau ade alumni…may be kita boleh cerita pengalaman dan keseronokan belajar kat universiti. Perkembangan minda not just terkongkong di ipoh ….walau aku tak habis explore ipoh….hehehhee……ape la yang aku melalut ni…..ape2 je la…yang penting I’m proud to be in this school……dari form1 sampai form 5 tu….tak tukar sekolah pun, kira power gak la kan……hehehe…..semoga alumni club mencapai target…tahniah ye….sorry le takde wakil dari batch aku……aku pun praktikal lagi, takleh nak amik mc suka-suki……wish the best to alumni smkdas
-pena merah-

3 comments:

ibu comel mengandung said...

weh..eh jap... askum.. hehe... pe name mamat yg muke cam apek kt dlm gmb kt atas 2 ha.. yg chuby2 skit 2.. 2 member lame aku 2.. lame xjmp dia..minx dia bls coment ni or add aku dlmn friendster .com/core2me

alumniadmin said...

owh...yg itu nmenye hafiz nasir....

jahar said...

pena merah dak KMP eh..batch taun bape eh?aku pon dak kmp gak..batch 04/05..ne r tau kot2 1 batch ke..aku dlu pon lbey kurang cam ko gak.. sowang2 masuk kmp tu..tp alhamdulillah ley gak di celah2 manusia yang rata2nye gn loghat utara..so, further stdy kat ne skunk?